Inte alla böcker i hyllan

Jag ser på internetty att jag har en skuld och en bok som jag inte lämnat tillbaka på över 14 (!) dagar. Blir konfunderad och tar reda på vilken bok det är. Minns sedan bestämt att Alfons lämnat tillbaka den åt mig när han ändå återlämnade Sorkens böcker. Så jag mailar och frågar honom, för jag minns inte säkert, och jag tror att han inte är en sådan som skulle glömma det. Det har han inte heller – han har lämnat tillbaka den.

Då blir jag arg istället och tänker att om biblioteket tappar bort en bok får det stå för de och det tänker jag sannerligen inte betala för. När jag kommer fram till informationsdisken förklarar jag mitt ärende en smula irriterat, som att jag är beredd att strida för min sak. Bibliotekarien är tillmötesgående och svarar att om jag hittar den på hyllan så kan hon ta bort skulden och registrera den som återlämnad. Först är hon till och med gullig och tar reda på katalogen säger. Där står att boken vackert pryder sin plats på hyllan.

Jag stövlar upp till hyllan och letar efter boken. Där står den! I munnen känner jag segerns sötma. Tills jag jämför titeln med min fusklapp jag fått från informationsdisken. Just det, jag lånade två böcker i ämnet när det begav sig. Den andra står inte här. Sakta backar jag bakåt, ända ut till Sveavägen. För att rakryggat erkänna mitt misstag, det tänker jag då rakt inte göra.

Med krumma hälsningar
GTG

2 responses to “Inte alla böcker i hyllan

  1. ÅHÅJAJA Nu räknade du inte med att somliga biblioteksarbetare tidvis snubblar in här! HUR många sånna ”återlämnade böcker” tror du att dessa arbetare varje vecka tvingas leta efter medan den förolämpade låntagaren står brevid med indignerad min medans lögnerna dryper från deras läppar!? TUSEN är svaret! Såhär är det:

    1:återlämning sker i form av självbetjäning. Om man registrerar lånet i automaten och SER EFTER på skärmen eller kvittot att boken är avregistrerad så är det omöjligt att den sedan står kvar. Det här är oftast problem ett, eftersom en del bara kastar in böckerna på random hylla alternativt vägrar LÄSA PÅ SKÄRMEN. Innan boken står på skärmen anses den dock vara i din ägo, även om du händelsevis lagt den på bibliotekets bord/hylla/golv/bakom gardinerna.

    2. Om det hade stått i katalogen att boken stod på hyllan skulle den inte ha stått på dig. Bibliotekarien uppgav alltså hyllan där den BORDE stå.

    3. Men det allra värsta, och mer frekvent än nummer 1 ovan, är att boken är bortslarvad och inte kan hittas i biblioteket, trots att man spenderar en halvtimme med att genomsöka avdelningen, återlämningsvagnarna, undanställt-hyllan samt skyltningen, DÄRFÖR att den ligger hemma hos låntagaren!!! Som gärna spenderat samma halvtimme med att skälla ut en för att man slarvat bort dennes bok (vilket pga. nummer 1 ovan är omöjligt) och sedan två veckor senare kommer skamset insmygande med samma bok i handen. TRO INTE ATT VI INTE SER DEN!!!!!

    Herreminje!!!

  2. Exakt så är det. I 99,99% av fallen finns boken hemma hos låntagaren. Det är något som erfarenheten har lärt mig.

Kommentera

